• MAP
  • MAP aktuálně

MAP aktuálně ...

Digitální svět žáků ZŠ a vliv na jejich duševní zdraví

Žákovská konference „O nás - s námi“ na téma "Digitální svět žáků ZŠ a vliv na jejich duševní zdraví", která se uskutečnila 28.3.2025 v rámci projektu MAP IV v Ratíškovicích, nabídla jedinečný pohled do digitálního světa očima žáků.

Ratíškovice se staly centrem debaty o vlivu digitálního prostředí na duševní zdraví mladé generace. Koncem března 2025 se v místním Spolkovém domě uskutečnila žákovská konference „O nás - s námi“, která byla zrealizována ve spolupráci s ZŠ a MŠ Ratíškovice a Obcí Ratíškovice. Tématem akce byl „Digitální svět žáků ZŠ a vliv na jejich duševní zdraví“, což je problematika, která rezonuje nejen mezi odborníky, ale i mezi žáky samotnými. Konference přinesla pohledy na kyberprostor, sociální média, hry, umělou inteligenci a mnohé další aspekty digitálního světa. Žáci i odborníci společně diskutovali o tom, jak tento svět ovlivňuje kvalitu duševního zdraví a jaké příležitosti i rizika přináší.

Přítomné úvodem přivítal pan PhDr. Josef Hanák (ředitel ZŠ a MŠ Ratíškovice) a pan Ing. Josef Uhlík (místostarosta obce Ratíškovice). Každá škola se následně zaměřila na konkrétní téma spojené s digitálním světem a jeho vlivem na mladou generaci. Žákyně ZŠ Ratíškovice nás úvodem provedly fascinujícím digitálním světem,  informací, technologií a systémů, žáci a žákyně ZŠ Rohatec se věnovali historickému vývoji digitálních technologií, čímž poskytli širší kontext pro pochopení současných trendů. Žáci a žákyně ZŠ Mutěnice nabídli pohled na internet od jeho minulosti, přes současnost až po možnou budoucnost. Žáci ze ZŠ Hodonín U Červených Domků rozebírali vliv sociálních sítí a médií, jako jsou Facebook, Instagram nebo TikTok, na každodenní život. Žáci ze ZŠ Hodonín Očovská se zaměřili na umělou inteligenci a chatboty, což je téma stále více rezonující i mezi odborníky. Žáci ze ZŠ Mikulčice představili virtuální svět her a hraní po síti, poukazujíc na jeho výhody i rizika. Žákyně a žáci ze ZŠ Hodonín Mírové nám. se věnovali internetu jako „dobrému sluhovi, ale zlému pánu“, včetně témat jako hoaxy, fake news a kyberšikana. Zahraniční hosté žáci a žákyně ze ZŠ Skalica zakončili sérii prezentací úvahou o digitálním světě dětí a jeho vlivu na kvalitu duševního zdraví.

Součástí programu byly i interaktivní ukázky virtuální reality a 3D grafiky, které připravila firma Southeast Productions s.r.o., což návštěvníkům poskytlo unikátní zážitek.

Jednotlivé prezentace byly nejen informačně bohaté, ale i inspirativní. Například právník Mgr. Gabriela Kulhavá osvětlila právní aspekty kyberprostoru, zatímco výchovný poradce Mgr. Irena Konštandová zprostředkovala svůj pohled na kyberprostor a jeho vliv na duševní zdraví dětí. Pozvání přijal i PhDr. Pavel Vyhňák, který přijel podpořit prezentující žáky a žákyně.

Diskuze na závěr konference umožnila všem účastníkům sdílet své názory a získat nové perspektivy.

Akce byla nejen vzdělávací, ale také platformou pro výměnu zkušeností mezi generacemi. Ukázala, že propojení žáků, učitelů a odborníků může přinést hlubší pochopení digitálního světa i jeho vlivu na naši společnost.

Děkujeme všem, kteří se podíleli na této inspirativní vzdělávací akci!

EUMŠMT_Barevné_RGB.jpg

  • Vytvořeno dne .

Besedy pro žáky s autory dětských knih v MAPu

Žáci ze základních škol hodonínska se účastnili besed s autory dětských knih v rámci projektu MAP IV.

Ve spolupráci s Městskou knihovnou Hodonín se uskutečnily besedy s básníkem Radkem Malým a spisovatelkou Lucií Hlavinkovou. Radek Malý seznámil žáky s jeho tvorbou a různými formami básniček. Do besed zařadil aktivity podporující vnímání rytmu a rýmu, kreativní myšlení a slovní zásobu. Spisovatelka Lucie Hlavinková, známá svými poutavými dětskými romány a knižními sériemi, žáky zavedla do světa plného dobrodružství, emocí a fascinujících příběhů. Žáci se aktivně zapojovali do diskuze s autory a doprovodných aktivit.

Tyto vzdělávací akce byly organizovány v rámci podpory čtenářské gramotnosti, cílem bylo žákům přiblížit svět literatury a zároveň tak podnítit jejich vlastní tvořivost, fantazii a vztah zájem o čtení knih. 

EUMŠMT_Barevné_RGB.jpg

  • Vytvořeno dne .

Angličtina s Poppy v projektu MAP

V projektu MAP IV byly realizovány vzdělávací akce zaměřené na komunikaci v anglickém jazyce s rodilou mluvčí Poppy.

Žákům základních škol přiblížila paní Poppy anglickou kulturu prostřednictvím konverzace a společného vaření. Tento jedinečný zážitek se konal v kuchyňkách Základní školy Hodonín, Vančurova a zaměřil se na praktickou stránku používání angličtiny v reálném životě. Žáci byli rozděleni do skupin a pod vedením připravovali tradiční anglický pokrm. Během vaření měla paní Poppy příležitost s žáky konverzovat v angličtině, což přispělo k jejich zlepšení jazykových dovedností a rozšíření slovní zásoby.

Pro děti z mateřských škol byl připraven program na RC Hodonín na témata jako jsou zvířátka, počasí, roční období, jídlo a lidské tělo. Paní Poppy při komunikaci s dětmi využila písničky, hry, knížky a obrázky. Děti se tak hravou formou seznámily s anglickým jazykem.

Děkujeme paní Poppy a Základní škole Hodonín, Vančurova za spolupráci!

EUMŠMT_Barevné_RGB.jpg

  • Vytvořeno dne .

Preventivní programy do škol jako téma v MAP IV

V projektu MAP IV se uskutečnilo další setkání pracovních skupin, na kterém Mgr. Michaela Skalová a Mgr. Jiří Barbořák, DiS. představili preventivní programy pro školy.

Ve čtvrtek 6. března 2025 se sešli zástupci škol z ORP Hodonín na pravidelném setkání. Hlavním tématem byly preventivní programy, které přišli představit lektoři z Nízkoprahového klubu Pohoda Hodonín. Účastníci se dozvěděli více informací o nabízených programech, které jsou pro školy v ORP Hodonín poskytovány zdarma. Témata těchto programů jsou různá například: psychické problémy u dětí a mládeže, šikana a kyberšikana, drogy a závislosti, kouření a marihuana, finanční gramotnost a jiné. Po domluvě lze také sestavit preventivní program na míru školy. Přítomní měli i možnost prohlédnout si drogový kufr a vyzkoušet i brýle simulující účinky halucinogenů a alkoholu. Tyto pomůcky jsou používány při realizaci preventivních programů do škol.

Děkujeme za hojnou účast a lektorům za spolupráci!

EUMŠMT_Barevné_RGB.jpg

  • Vytvořeno dne .

Užitečné zdroje a informace k umělé inteligenci s Václavem Maněnou

Pod vedením Václava Maněny se v projektu MAP IV uskutečnil workshop „Užitečné zdroje a informace k umělé inteligenci“.

Workshop, který byl určen pro vedení škol, proběhl v zasedací místnosti RC Hodonín. Účastníci se dozvěděli co je umělá inteligence a jak ji lze ve škole prakticky využívat. Zmíněny byly výhody i rizika umělé inteligence využívané ve výuce i při samostatné práci žáků. Přítomní se seznámili s praktickými příklady umělé inteligence v nástrojích a zařízeních, které učitelé mohou běžně používat. Všechny představované aplikace a nástroje, se kterými se pracovalo, jsou pro školy dostupné zdarma.

EUMŠMT_Barevné_RGB.jpg

  • Vytvořeno dne .

Wellbeing pro pedagogy

Seminář s názvem „Wellbeing pro pedagogy“ se uskutečnil v rámci „Týdne pro wellbeing ve škole“ v pátek 7.února 2025 na RC Hodonín.

Psycholog Mgr. Václav Šašinka se zaměřil na podporu duševní rovnováhy pedagogů v osobním i profesním životě. Zvládání stresu, budování zdravých vztahů, vytváření bezpečné a podporující atmosféry ve třídě = to vše byla hlavní témata semináře. Diskutovány byly také konkrétní situace z denní praxe pedagogů. 

Tato akce se uskutečnila pod záštitou projektu „Akčně ke vzdělávání na Hodonínsku IV“ neboli MAP IV.

 

  • Vytvořeno dne .

Spokojený rodič = spokojené dítě

V rámci akce „Týden pro wellbeing ve škole“ se uskutečnil seminář pro rodiče s názvem „Spokojený rodič = spokojené dítě“.

Ve čtvrtek 6.2.2025 se sešli v zasedací místnosti RC v Hodoníně rodiče, kteří se chtěli dozvědět více o propojení rodičovské spokojenosti a dětského psychického vývoje. Psycholog Mgr. Václav Šašinka je seznámil s vlivem emocí, komunikace a výchovných přístupů na rodinnou dynamiku. Součástí byla i živá debata, ve které se řešily konkrétní situace z rodinného prostředí.

Tato akce se uskutečnila pod záštitou projektu MAP IV v rámci celorepublikové akce „Týden pro wellbeing ve škole“, do které se zapojilo více než 100 organizací, za cílem upozornit na to, že wellbeing všech aktérů ve vzdělávání je nutný základ, nikoliv nadstavba.

 

  • Vytvořeno dne .

Setkání s MOJRÁČKEM

Na listopadovém setkání pracovních skupin MAP byl představen časopis pro děti a žáky MOJRÁČEK.

Tento časopis, který byl vytvořen psychology společnosti MOJRA, je skvělým nástrojem pro rozvoj dětí a pro společné chvíle strávené čtením a učením. Hlavní hrdina MOJRÁČEK řeší různé životní situace, se kterými se může setkat každé dítě. Kromě poutavých příběhů časopis pro děti nabízí i praktické rady a návody, jak řešit různé životní problémy a situace. Časopis je ve zkrácené verzi ke stažení zdarma na webu: https://www.mojracek.cz/

 

 EUMŠMT_Barevné_RGB.jpg

  • Vytvořeno dne .

Návštěva laboratorní školy v Brně

Ředitelé škol z našeho území navštívili na začátku listopadu Labyrinth v Brně.

Labyrinth je inovativní základní škola a gymnázium v Brně, známá jako první laboratorní škola v České republice. Škola vytváří vzdělávací ekosystém, který vychází z individuálních potřeb studentů. Na základě vzdělávacích cílů vytváří podpůrnou síť, která usnadňuje jejich naplnění. Labyrinth spolupracuje s univerzitami, podnikateli, vědeckými pracovišti a neziskovými organizacemi.

Ředitel školy Břetislav Svozil se podělil o své zkušenosti jak s vedením laboratorní, tak i veřejné školy. Představil, na jakých principech škola stojí, jak pracuje s týmem a v týmu, jak průběžně inovuje procesy ve škole a kurikulum. Součástí semináře pro ředitele byla i prohlídka školy a náhled do výuky.

Děkujeme nejen za inspirující seminář, ale také za možnost nahlédnutí do netradiční výuky!

 

EUMŠMT_Barevné_RGB.jpg

  • Vytvořeno dne .

V říjnu zasedal Řídící výbor MAP IV

V pondělí 21. října 2024 se uskutečnilo třetí zasedání Řídícího výboru projektu MAP IV.

Zasedání ŘV projektu "Akčně ke vzdělávání na Hodonínsku IV" se konalo v zasedací místnosti Regionálního centra Hodonín. Po schválení aktualizovaných dokumentů byly představeny realizované aktivity projektu. Setkání se zúčastnila i muzejní edukátorka Masarykova muzea Hodonín paní doktorka Dagmar Martinková, která přítomným představila, jakým způsobem může být navázána spolupráce s mateřskými a základními školami v oblasti vzdělávání. Autor knihy Fenomén Slovácko Zdeněk Šmýd představil nejen svou knihu, ale také nabídl školám realizaci interaktivní besedy určenou pro žáky základních škol. 

 

 EUMŠMT_Barevné_RGB.jpg

  • Vytvořeno dne .

Zaměstnanci kanceláře MAS

Vedení spolku

Projekt "MAS - MAS Jižní Slovácko - 2" registrační číslo projektu CZ.07.02.01/00/22_003/0000339 je projektem provozního charakteru, jehož cílem je zajistit stabilní administrativní kapacitu MAS. Dále jsou díky němu financovány také některé další výdaje potřebné pro výkon činnosti MAS. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.

© Jižní Slovácko
vytvořil www.pixelhouse.cz
Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Google Analytics
Marketingové nástroje pro Google Analytics
Přijmout
Odmítnout
Technické cookies
Technické cookies
Přijmout
Odmítnout